tabung duit gua

Sunday 7 August 2011

cara-cara hilangkan stress

tengah gua golek2 atas tilam, mood gua nak menulis tiba2 datang...tanpa berpikir panjang gua trus sign in dan hasilnya gua dh berada kat sini sekarang..gua tgh terpacak sambil mengadap laptop gua...kali nie gua rasa gua nak kongsikan dengan lu orang cara2 nak hilangkan stress...gua pun tak tau kenapa tiba2 gua boleh ada idea nak tulis benda nie..mungkin sebab gua agak stress sejak dua menjak nie..gua akan kongsikan beberapa tips..






1.  tidur/tido/tidoq

benda nie memang gua dah praktik kan dari kecik...gua rasa lu orang pun ada yang dah tau..dulu time gua kecik2 dulu tiap kali gua kena marah dengan mak atau ayah gua, gua akan pegi kat katil, gua amek bantal tutup gua punya muka pastu gua tido...lepas gua bangun tu gua akan rasa kan seperti tak ada apa yang penah berlaku sebelum tu..kah3..benda nie jugak gua ada praktik kan smpai gua masuk universiti..kalau gua stress ada kerja/assignment yang terlalu banyak, gua akan tido...tapi benda nie hanya berkesan sekejap ja..bangun2 ja gua akan stress balik...kah3..

2. pegi lepak kat tepi laut

bagi sapa2 yang dekat laut tu gua sarankan lu orang pegi la lepak tepi2 laut sambil menikmati udara yang segar...bagi gua laut nie boleh mendamaikan hati gua..dengan anginnya yang sepoi2 bahasa malaysia, gua rasa laut lah tempat yang tepat untuk lu orang pegi time lu orang stress...tapi jangan lu orang pegi terjun dalam laut tu sudah..nanti jadi kes lain..nanti lu orang akan menyusahkan bomba & orang kampung pulak sebab nak cari lu orang..lain la kalau lu orang memang niat nak mandi laut..itu gua benarkan..

3. karaoke

karaoke jugak boleh menenangkan hati gua time gua stress...tambah2 kalau gua pekena lagu jamal abdillah.. perghh!!boleh putus urat kentut time part tarik tu...sekarang nie tempat2 karaoke mudah sangat nak jumpa..tak kisah lah karaoke jamban ke, karaoke tandas ke..janji mesti mau ada mikrofon..kalau tak dak mikrofon macam mana pulak lu orang nak melalak...kah3..

4. makan

setengah orang suka makan untuk hilangkan stress...diorang akan melantak apa sahaja yang ada depan mata diorang..tapi jangan lu orang pegi tempat2 yang mahal pulak untuk melantak..takut nanti lu orang bertambah stress sebab mahal nak kena bayar...

5. sembahyang

benda nie yang paling penting sebenarnya...benda nie cukup berkesan..lu orang bawak2 la sembahyang time2 lu orang stress tu...konpem lu orang akan tenang lepas sembahyang..gua sengaja letak point nie bawah sekali sebab gua tau kalau gua letak atas sekali mungkin lu orang akan rasa malas nak baca sampai habes..kah3..


p/s : cukup lah gua bagi 5 tips gua rasa..sapa yang nak try boleh try...tgk berkesan ke tak...tapi jangan lupa yang no 5 tu..tapi jangan time stress saja lu orang buat yang no 5 tu....assalamualaikum..

1 comment:

ann said...

setujuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...