tabung duit gua

Sunday 14 August 2011

uncle memang hero sejati!!

assalamualaikum..gua sebenarnya baru sampai dari penang...gua keja part time kt sana..mood gua untuk gerak balik pada mulanya agak terganggu dek kerana lee chong wei tumpas ditangan lin dan...tapi gua tetap teruskan perjalanan gua...tapi secara tiba2 hujan telah mencurah2 ke ladang gandum..gua pun cepat2 cari port bawah jambatan untuk berteduh...kat situ ada sebuah lagi moto yang yang turut berhenti..tiba2 gua disapa penunggang moto tu..

"hujan manyak libat wo" kata uncle tu dengan slang cina kat gua..

"tu la"balas gua sambil cuba memberikan senyuman..

"wa mau pigi kl" uncle tu cuba untuk berborak dengan gua..tapi gua hanya senyum sinis dekat dia sambil gua usha moto ex5 dia kat depan gua..
.
dalam hati gua berkata2 "gila ka uncle nie pegi kl naik moto ex5 ja"..gua kurang percaya dengan kata2 dia waktu tu..

"lu mau pigi ipoh ka?"tanya uncle tu lagi...

"tak,nak turun jawi ja"jawab gua..

"dekat saja"tambah uncle tu..

sembang punya sembang last baru gua tau yang dia ulang alik dari kl ke penang sebab dia kena buat pemeriksaan kesihatan kat hospital pulau pinang...dia baru lepas buat pembedahan buah pinggang.tiap2 minggu dia akan ulang alik kl-penang naik moto...serius tersentuh hati gua time tu..

gua ada tanya dia minyak ulang alik berapa...dia kata dalam Rm 22 ringgit ja...sekarang gua paham kenapa dia ulang alik naik moto..mungkin sebab faktor kewangan...mana nak cari duit nak naik bas express...

sebelum gua nak gerak dia sempat tanya kat gua ada baju hujan tak...gua pun cakap la tak dak...yang gua paling touching sekali dia ambik baju hujan dalam beg dia pastu dia kasi kat gua...tapi just baju plastik yang doktor pakai time pembedahan tu..dia pun pakai benda yang sama.mungkin dia ambik benda nie kat hospital....gua pun tanpa banyak bunyik terus amek..gua ucapkan terima kasih kat dia..

macam mana la keadaan uncle tu sekarang...gua betul2 kesian tengok dia..dah la time2 hujan macam nie..gua doakan dia selamat sampai ke kl...dia cakap dalam pukul 5 pagi dia sampai la kl...gua memang betul2 salute dengan uncle nie..dia tabah hadapi cabaran hidup...

kepada lu orang gua nak pesan supaya belajar la bersyukur dengan segala nikmat yang kita ada sekarang..jangan kita rasa diri kita malang sebab ada orang lain yang lebih malang dari kita...jangan jugak rasa kita susah sebab ada orang yang lebih susah dari kita..


p/s : thank you uncle!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...