tabung duit gua

Thursday, 8 September 2011

nasihat gua kepada filem hantu bonceng

pertama kali dalam hidup gua yang berusia 20 tahun nie, gua pergi tengok wayang cerita yang sama 2 kali...sebab apa?sebab desakan kawan2...nasib baik filem tu filem lawak...kalau filem lain gua rasa gua sanggup tunggu kat luar panggung sambil makan popcorn....



filem yang gua tengok 2 kali tak lain dan tak bukan filem hantu bonceng.dan sebab gua tengok dua kali la gua rasa gua teringat nak buat review sikit tentang filem nie..ada beberepa benda yang gua nak sentuh berkenaan filem tersebut...bagi gua, ya filem tu memang lawak...lagi pun gua nie peminat lawak sejati...itu gua akui...tapi dalam kita nak melawak tu pun kita mesti tau batas2 nya...salah satu batas2nya ialah batas2 agama...gua sedar yang gua tak layak nak sentuh bab2 nie..tapi gua rasa ini tanggungjawab gua juga...

gua lihat adegan2 dalam filem nie adakalanya macam mempersendakan agama islam...mungin ianya disengajakan atau pun tidak disengajakan...serius gua cakap yang gua tak gelak pun bila pelakon2 menggunakan kalimah syahadah, selawat, untuk dijadikan bahan jenaka...memang baik jika kita selalu menyebut kalimah2 tersebut..tapi apa kejadahnya bila orang ramai bergelak ketawa bila pelakon menyebut2 kalimah tersebut dalam nada berjenaka...

mungkin niat pengarah filem nie baik iaitu memberi nasihat dalam bentuk lawak jenaka...tapi bagi gua benda nie tak patut berlaku..lantak lu orang la nak kata gua kuno ka gua ketinggalan zaman ka..tapi bagi gua agama tetap agama...bagi gua kalau lu orang just ketengahkan lawak2 normal biasa pun orang masih boleh gelak dan pada masa yang sama boleh tangkap nasihat2 yang lu orang nk ketengahkan dalam filem lu orang tu...

p/s : ini hanya pandangan peribadi gua...sapa yang tak tengok lagi tu lu orang boleh tengok sendiri...

3 comments:

renjerkabloi said...

renjer xminat crita macam ni.. kalau crita mcing ok hehe ^_^

Encik Fikri said...

ku baru tgk tadi.. lawak tu memang lawak, tapi ada part tu lawak jadi x kena, sampai penonton gelakkan bab2 yang melibatkan "AGAMA" .. conth minah nak p klabing tu suh awek tu semayang dulu dan lain2

Dzarief Zuhdi said...

sama la.. gua pun ada wat entri pasal nie.. siyes hampeh bila MIMI tuh nasihat Halimaton "jangan lupa solat"... siyes bangang..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...